2. Oktober 2007

Me struggling with Finnish!

Here are some affectionately chosen examples/esimerkin of my progress in the Finnish language:

First few things:
Minä olen Ela- Ich bin Ela- ABER die Finnen würden sagen: Mä oon Ela..

Olen Saksasta/Saksassa- Ich bin AUS Deutschland/IN Dtl.

Now some questions:
Oletko sinä väsynyt?- Bist du müde- ABER die Finnen würden sagen: Oot sä väsynyt?

Millä sinä menet kotiin tänään?- Wie gehst/kommst du heute nach Hause?
Menen bussilla. - Fahre mit dem Bus- ABER die Finnen würden sagen: Mene dössä.

Mihin me menemme nyt?- Wo gehen wir jetzt hin? ABER (Überraschung!) die Finnen würden sagen: Mihin me mennään nyt?

Stuff from last summer:
"Lauantaina minä ja minun suomalainen poikaystäväni menimme Tallinnaan lautalla. Minä haluan nähdä vanha kaupunki Tallinnasse koska se on hyvin ja kaunis. Haluan myös ostaa halvat kengät tai käsilaukut. Jaskus sunnuntaina minä opiskelen suomea ja teen kotitehtävät."

From this year:
"Kaisa työskentelee matkatoimistossa. Tavallisesti hän menee työhin suoraan kotiin, mutta tänään on perjantai, ja Kaisa haluaa käydä ensin kirjastossa...." funny text that was...

Funny verb(s-conjugations) from this course:
panna- means to put but also to "make love"
harrastaa- "to have as a hobby" in one word!!
retkeillä- "go to the nature and do sth." in one word also!!
muuttaa- change, move

määrätä- order
minä määrään (Und man spricht es GENAU SO KOMISCH!)
:
:
me määräämme
:
he määräävät

häiritä- disturb
minä häiritsen
:
:
me häiritsemme
:
he häiritsevät and so on and so on....




By the way. I'm doing fine. Weather is nice and relatively stable, not too much wind. Sami and I are doing great in fact. And I will travel to Kuopio to interview these farmers in the Savo-area or I will be the nice assistant smiling occasionally because I don't get their Finnish..or any Finnish for that matter..

Take care <3

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen